'Cycling is Life - Life is Cycling'

Tekst en uitleg bij de voorbereiding richting de Transiberica 2021.

The story of preparing for the 2021 Transiberica.

 

P 1
Geheugenruimte / Memory space

1/03/21 – 23u45

Vervelen met wanneer exact ik mij heb aangemeld voor de Transiberica 2021 en wanneer mijn inschrijving is goedgekeurd ga ik niet doen. Ik weet het eigenlijk zelfs niet meer, ik check mijn inbox wel als iemand ernaar vraagt. Geheugenruimte is voor zaken zoals ‘Stalhille – zondag 2 oktober 2005 – junioren – 1. STAELENS Gert-Jan (Aalter), 89,7km in 2u19’ . Een beloning voor hard werk, regelmaat en luisteren naar mijn ouders.

I will not bore you with the exact date of my Transiberica 2021 appplication & when it was approved. I actually really don’t know when it was, I’ll check mijn inbox when somebody asks. Memory space is for things like ‘Stalhille – sunday 2 october 2005 – juniors – 1. STAELENS Gert-Jan (Aalter), 89,7km in 2h19’. A reward for hard work, consistency and listening to my parents.

P 2
E-sporten / E-sports

Zelfreflectie / Reflection.

2/03/21 – 11u30

100km is ook voor mij nog steeds ver. Het zijn echter maar 5 stukken van 20km of 10 stukken van 10km.

10km is ongeveer de afstand van huis naar Falco of van Denderleeuw naar huis. Die drie punten keer op keer verbinden zorgt voor heel wat kilometers. Het wil ook zeggen dat ik praktisch dagelijks op de fiets zit. Ik ben niet beschaamd om te zeggen dat dit met een speed-pedelec is. Puur functioneel fietsen is dus ook training.

Dat e-biken gaat ook relatief snel. Belangrijke tijdswinst in mijn huidig leven met 2 jobs en de voorbereiding op de Transiberica 2021.

For me, 100km is also quiet a discance. However, it’s only 5 times 20km or 10 times 10km.

10km is roughly the distance between home & Falco or between Denderleeuw & home. Connecting these three points results in a lot of km’s. I also ensures that I ride my/a bike on a daily basis. Not ashamed to admit that a lot of these km’s are ridden on a e-bike. Functional cycling is also training.

Riding an e-bike helps me with my time-management. Combining 2 jobs and preparing for the Transiberica 2021 is already hard enough.

P 3
Terugblik I / Flashback I

2/03/21 – 12u30

Brevet des Randonneurs Mondiaux (BRM) 1000km

Start: 2/8/18 om 9u 

Finish: 5/8/18 om 02u30

Brevet des Randonneurs Mondiaux (BRM) 1000km

Start: 2/8/18 at 9u 

Finish: 5/8/18 at 02u30

 

Randonneursbrevet 1000km: check! / Audax 1000km: check!

P 4
168u / 168h

8/03/21

Time-management is voor mij ‘knip-en-plak’-werk. Niet op weekbasis maar op dagbasis en vaak halve-dagbasis. De basis = Omgevingsambtenaar Denderleeuw (19u) / Falco cycling & coffee (35u, openingsuren) / Woon-werk (14u). De overige 100u doe ik mijn zin of niet?

Juist, ik mag niet vergeten naar de Colruyt te gaan vanavond.

Time-management is quite an issue for me. There is no ‘week schedule’. It’s all day by day. Basic week: Civil Servant Denderleeuw (19u) / Falco cycling & coffee (35h, opening hours) / Commute (14h). Completely free the remaining 100h, or not?

Reminder, don’t forget to go to Colruyt for groceries.

P 5
Jij zegt, ik voer uit / You say, I execute

9/03/21

‘LangeAfstandsFietsen’ is een discipline op zich maar de puur fysieke opbouw kan je vergelijken met ‘gewoon’ wielrennen. Er worden sprintjes getrokken, intervals en duurtrainingen gedaan.

Als een soort van mentale ‘energie-besparingsmaatregel’ laat ik mij begeleiden. De expert ter zake is niemand minder dan mijn broer (1 van de 3), Dieter. Talentvolle triatleet, gepatenteerd hardrijder en bedenker van menig trainings- en wedstrijdplan. Hij zegt, legt op, beveelt — Ik voer uit. Dat het trainingsschema meestal op de achterzijde van een envelop staat geschreven is een leuke anekdote maar die krabbels hebben wel hun effect.

In maart 2019 ging ik in de omgeving van Girona een weekje op trainingskamp met een specifiek ‘Dieter-schema’ in de bagage. 6 weken later kom ik na 41u, 500km en 10 000hm, als 1ste aan in Eupen (A-Cross the 3 — https://www.act5.be/)

Long Distance Cycling is a discipline in itself but purely physical you can compare it to ‘normal’ cycling. Sprints are drawn, intervals and endurance training are done.

I have to spend my mental energy wisely, therefore I asked a trainer to make training schedules. My trainer is not just anybody, it’s my brother (1 of 3), Dieter. Talented triathlete, very strong cyclists and master of making schedules or game plans for races. He says, imposes, commands — I execute. It’s amusing to tell people that most of the schedules are written on an envelope but they work.

In March 2019 I went training (on my own, 1 week) in Girona with one of his special training schemes. 6 weeks later I arrive 1st in Eupen after doing 500km, 10000m+ of offroad bikepacking (A-Cross the 3 — https://www.act5.be/).

#lifeiscyling #cyclingislife #falcohalle #ultracycling #endurancecycling #transiberica2021 #transiberica #cyclingblog #worldbybike #training 

Perfecte trainingsomstandigheden in Girona / Girone, perfect for training in spring.
Foto van een landkaart op de GSM is soms handig. / Taking a picture of a map & save it on your mobile might be usefull.

P 6
Cijfers / Numbers

Transiberica 2021 =

9 controlepunten

3300 kilometer (minimum…)

2265m hoogste punt (controlepunt 5: Bola del Mundo)

Transiberica 2021 =

9 checkpoints

3300 kilometers (at least…)

2265m highest point (checkpoint 5: Bola del Mundo)

 

 

P 7
Slaap A / Sleep A

22/03/21

Randonneursbrevet 200, 300, 600km: geen slaap

A-cross the 3 2019, offroad, 500km: 4uur slaap

A-cross the 5 2017, offroad, 1200km: 4 keer +-4uur slaap

Randonneursbrevet 1000km 2018: 1 keer 5uur slaap

Het aantal uur je wil/kan/moet slapen is afhankelijk van heel veel factoren. Op de weg ga je sneller vooruit dan offroad, veel klimwerk zorgt ook voor een langere rijtijd of misschien wil je gewoon de fietsers die je enkele uren terug passeerde voorblijven?

Voor een meerdaags event of een trainings ‘overnighter’ start ik voorbij middernacht met het zoeken naar een slaapplaats en probeer te stoppen rond 1u om daarna omstreeks 6u terug te vertrekken. Dat is 5u stoppen om er zeker 4u te kunnen slapen. Onderschat niet de tijd die je gebruikt om je te ‘installeren’ en terug klaar te maken voor een nieuwe dag in het zadel.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit geslapen waar ik eigenlijk gepland had om te slapen…

Audax rides 200, 300, 600km: no sleep

A-cross the 3 2019, offroad, 500km: 4h of sleepp

A-cross the 5 2017, offroad, 1200km: 4 times +-4h of sleep

Audax ride 1000km 2018: 1 time 5h of sleep

 

The amount of hours you have/need/want to sleep is influenced by many factors. Riding on road goes faster than offroad, a lot of climbing in your route may prolonge your overall riding time or maybe you just want to keep the competition behind?

During long distance-events or training ‘overnighter’ rides I usually start looking for a sleeping spot around midnight. Hoping tot find a spot around 1am and aiming to leave again at 6am. That’s a 5h stop to have a 4h sleep. Don’t underestimate the time it takes to get ready for the night and to kit back up again for another day in the saddle.

Honestly, I actually never slept on the spot where I planned…

P 8
Twijfel / Doubt

25/03/21

De aanloop naar een wedstrijd of een groot event is voor mij altijd een, vaak lange, periode van twijfel.

Aan wat? Gewoonweg ALLES.

Waarom? Omdat ALLES belangrijk is.

Lange aftandsfietsen is minstens 50% mentaal. En het helpt niet als je twijfelt aan je conditie, materiaalkeuze of als dat laatste koekje daarnet echt nodig was.

Vandaag twijfelde ik echter vooral aan mezelf. Ben ik moe of lui? De twijfel heeft ervoor gezorgd dat ik mijn training zelfs niet startte. Ga ik er spijt van hebben?

Misschien morgen reserveren voor het twijfelen over bandenkeuze.

The time prior to an event or race has always been a long period of doubt.

Doubting what? Simply EVERYTHING.

Why? Because EVERYTHING is important.

Endurance cycling is at least 50% mentally. Doubting your choices of gear, physical fitness or asking yourself if that last cookie was a good idea, doesn’t help.

Today I was doubting myself. Am I tired or lazy? I didn’t train because of that doubt. Will I regret this?

Tomorrow, I’ll probably doubt about my choice of tyres for the Transiberica.

Randonneursbrevet 1000km
Zorgt dat je weet waar je heengaat! / Know where you are going!

P 9
The struggle is real

10/04/2021

Enkele weken terug een soort ‘klop van de hamer’ gekregen. Na enkele stevige trainingsweken was ik moe en ik bleef moe. Vervelend als je toch nog steeds de goesting, de drive hebt om door te gaan. 

Bij een weegschaal-check bleek ik ook op korte tijd enkele kg’s te zijn kwijtgespeeld. ‘Leuk!’ zou je kunnen denken maar dit afvallen ging even te drastisch.

Voor de Transiberica hoop ik af te klokken op 100kg. Nee, niet als lichaamsgewicht maar wel als totaalgewicht van fiets, bepakking en ja, mijzelf.

Het zal mij dwingen om keuzes te maken qua materiaal en kledij. Dat is goed want ‘Pack what you need, not what you might need.’

Kind of crashed mentally & physically a few weeks ago. I was tired after a few weeks of hard training and my recovery wasn’t on point. Pretty annoying if you want to keep going but you can’t.

On the scale, I realised I lost quiet some weight in a short time. It wasn’t that handy or welcome as it sounds.

My goal weight for the Transiberica is 100kg. Not as bodyweight but the weight, bike + gear + myself, in total that my legs will have to push.

This number will force me to make choices. But hey, the pro’s always say ‘Pack what you need, not what you might need.’

P 10
In every down, there's an up

Krachtige en ijskoude noordenwind. Vermoeide benen na een tempotraining op Zwift. Geen idee naar waar ik deze keer zou rijden.

Allemaal ingrediënten om van 25 april 2021 één van de slechtste dagen van de voorbije maanden te maken. 

185km puur op karakter.

Lichtpunt. Verschil tussen ‘beweegtijd’ en ‘vertreken tijd’. Slechts 28min aan plas/foto/ravitopauzes. 

Strong and ice cold northern wind. Tired legs after an intense training on Zwift. Absolutely no clue which route I would take for this training.

The perfect storm you could say. Last sunday, the 25th of april 2021 was one ofthe worst training days of the last month.

185km, purely on character.

Positive point. The difference between ‘moving time’ and ‘elapsed time’. Only 28minutes spent on pee/picture/foodbreaks.

P 11
You should turn professional

Ik

I

word

turn

prof!

pro!

P 12
BikeFit Friday

24/05/2021

Van sommige blessures geraak je echt heel moeilijk af. Tijdens de French Divide van 2019 slaagde ik er in om mijn rechterknie op die manier te beschadigen dat ik er sindsdien mee op de sukkel ben.

Herstelopties in de vorm van rust, ijs en voltaren-gel, MRI, stretching en kiné konden niet voor een volledig herstel zorgen. BikeFitting kwam er ook aan te pas met op dat moment weinig wijzigingen qua positie.

Bijna elke training afwerken met opspelende kniepijn begon echter ook steeds meer mentaal zijn tol te eisen. Het motto ‘leer leven met de pijn’ is misschien wel stoer maar op lange termijn, zowel fysiek als mentaal, heel ongezond.

Op aanraden van Siebe Roesems een afspraak geboekt bij Kine8 in Viane. BikeFit-aanpak aan de hand van lichaams- en mobiliteitsanalyse door kiné waarna een bikefitter met de vaststellingen aan de slag gaat.

Long story short –> mijn knieprobleem komt waarschijnlijk voor uit een probleem met mijn schouder/schouderblad. Compensatiegedrag heeft zijn weerslag op de manier mijn rechterbeen ‘draait’.

 BikeFit aanpassingen –> zadel lager en naar achter / schoenplaatjes (blauwe spd-sl) naar achter.

Met korte ritjes laat ik mijn lichaam gewoon worden aan de nieuwe positie.

Some injuries are hard to get rid of. During the 2019 French Divide is damaged my knee in such way it is still causing me troubles.

Trying to recover with rest, ice, Voltaren, MRI, stretching and physio couldn’t help me to fully recover. Got a standard Bikefit also but there were no big modifications.

Unfortunately, training almost every day with pain in my knee was taking its toll mentally. ‘Live with the pain’ might sound brave or cool but it’s very unhealthy on the long term.

Siebe Roesems advised me to go for a BikeFit at Kine8 in Viane. You’re mobility and functionality gets checked before a bikefitter starts modifying the bike according your ‘issues’.

Long story short –> my shoulder/shoulder blade might be causing my knee pain. Compensating this issue affects my legs causing pain in my right knee.

BikeFit mods –> saddle lower and back / shoe cleats (blue spd-sl) back.

Doing small rides to get my body used to the new position.

Bombtrack Audax – aka Bumblebee – zonder tassen, aerobars, verlichting.

Bombtrack Audax – aka Bumblebee – without bags, aerobars, lights.